Noggrann

IMG_20150205_125218

This is a fable by Femmka. Read it in English on her own blog at

http://www.femmka.net/english/fulfilled/

.

TROLLSLÄNDAN VISKADE I HORNET

Vill du komma och besöka mig? Trollsländan.
Vinden blåste viskningarna genom skogen, och fåret hörde i hornet vad trollsländan viskat.
‘Ack’, sade fåret och gav sig iväg. ‘Trollsländan känner sig kvävd igen.’
‘Bra’, sade trollsländan, ‘ att du kunde komma så fort. Vill du ha en klunk vatten? Flodvatten, bäckvatten, källvatten, …’
‘Diskvatten’, sade fåret, som visste att trollsländan alltid ville vara noggrann även om hon redan visste, att fåret alltid drack diskvatten.
‘Ja, ja’, sade trollsländan, ‘men man vet aldrig. Kanske var det den här dagen du ville något annat’.
‘Åh’, sade fåret. ‘Jag vill egentligen aldrig något annat’.
“Får”, sade trollsländan, “Känner du ibland att du är mer än vad som ryms i dig?”
Det blev tyst en stund.
‘En känsla’, fortsatte trollsländan, ‘att det är för mycket av dig för den kropp som du har, och…’ trollsländan kippade efter andan, ‘och det är så kvävande’.
‘Kvävande’, sade fåret förtroget på sitt vassknippe smuttandes på sin blaskiga fika.
‘Hostmedicin’, sade fåret, ‘tid för din slurk’.
‘Nej’, sade sländan och slog ner ögonen. ‘Det hjälper inte längre’. Jag behöver verkligen något annat’.
‘Åh’, sa fåret som bara hon kunde, ‘Jag känner aldrig att jag är mer, jag saknar faktiskt någonting! Jag borde ha ett 5:e
ben
*, då skulle jag vara händigare’.

‘Hej får’, sade giraffen som gick förbi och medan han hälsade fortsatte han promenera, tills han hörde en snyftning.
‘Vad var det’? sade giraffen.
‘Det är jag’, snyftade sländan. ‘Jag är för liten för den jag är. Du ser mig inte ens.’
‘Jo’, sade giraffen, ‘Jag såg dig, men jag känner dig inte så väl, så jag var för blyg för att säga hej till dig. Du är så vacker och smal och fin och jag så grov och stor, jag trodde att du inte skulle se mig’.
‘Tja’, sade trollsländan, ‘att se dig går av sig självt. Jag har ofta tänkt: den där har åtminstone rum för sig själv. Säg mig, har du fortfarande rum över inuti? Hos mig är det verkligen för trångt’!
‘Naturligtvis inte’, sade giraffen, ‘alla har utrymme nog för sig själv, även om somliga har mer än andra.’
‘Jag ska låta det sjunka ett tag’, sade sländan, ‘kanske faller allt på plats’.
‘Gör det ont’, frågade fåret, ‘när man faller på plats’?
‘Ibland’, sade giraffen, ‘det beror på hur långt man vandrat därifrån’.
‘Jag tror’, sade fåret, ‘att jag skulle falla mindre hårt med ett 5:e ben’.
‘Och jag tror”, sade trollsländan, ‘jag faller bara om jag är mer, nu fortsätter jag att sväva’.
Giraffen promenerade vidare, medan han skakade på huvudet, nu när hans enkla logik hade förnekats. Det är lätt att falla isär men att falla på plats är mindre vanligt.

.

* Ett 5:e ben

I Holland har man ett talesätt: jag söker ett får med 5 ben, vilket betyder att du letar efter en person vars talanger är väldigt mångsidiga, och begär (nästan) en omöjlig kombination av färdigheter.

Leave a Reply

