UNDRINGAR

This is a translation to Swedish of a fable. Read it in English on
http://www.femmka.net/english/wondering/

HAREN HADE VARIT BORTREST
MEN VAR NU HEMMA IGENHare

Han susade in i skogen och stötte nästan nästan ihop med dromedaren som var ute på en långpromenad, medan hon sjöng en munter melodi.
“Hej dromedar”, sade haren, “kommer du till min fest?”
“Å”, sade dromedaren, “du är tillbaka igen.”
Haren bjöd några andra djur genom att viska i hornet: Jag är tillbaka, kommer du till min hemkomstfest?
“Du milde,” suckade trollsländan, som hörde hans horn, “han kommer hem så ofta, vad i all världen ska jag ta med mig till festen?”
“Dig själv”, sade duvan, “det räcker”.
“Jodå”, sade sländan, “men jag saknar mig alltid, när jag behöver mig.”
“Å”, muttrade fåret och tänkte på ett 5:e ben.
Alla träffades hemma hos haren, som for runt lite oroligt så här första dagen efter hemkomsten men ändå försåg alla ordentligt med mat och dryck.
“Får, här är fraslortarna, och trollslända, vill du några …”
“Nej”, sade trollsländan, “efter vintermunkarna tar jag det lugnt. Har du lite brunnsvatten åt mig? ”
“Prova detta”, sa haren, “jag tog hem det speciellt åt dig.”
“Vad är det?” frågade trollsländan, och luktade ängsligt på det.
“Druvsaft”, sade haren, “fin långlagrad som muntrar upp dig.”
“Jag tar en drink”, sa grodan, och tittade upp från sina funderingar.
“Det luktar surt”, sade trollsländan, men hon tog en klunk.
“Hare” sade giraffen, “reser du bort för att vara borta ofta eller för att komma hem ofta?”
Alla djur tystnade och höll andan.
Haren som ville fly undan, låtsades att han var upptagen, men stod sen kvar. Något slog honom. Snabbt, innan tanken gled iväg igen, sade han: “Jag reser bort för att vara borta och kommer hem att komma hem.”
Djuren andades lättade ut. Sländan tog en klunk och var plötsligt tvungen att fnissa åt ett bocksprång som grodan gjorde och som också fick bocken att skratta högt.
Giraffen undrade hur det skulle vara om man aldrig undrade något.
“Tråkigt,” tänkte giraffen, “väldigt tråkigt” och han gick för att sätta sig i ett hörn, medan han undrade hur det kom sig, att alla fortfarande verkade ha roligt på ännu en hemkomstfest för haren.

Leave a Reply

