KNYTA UPP

This is a translation to Swedish of a fable by Femmka. To read it in English on her own block, click here!

Knyta upp

DET HADE KNUTIT SIG FÖR TUSENFOTINGEN. Hans gång var inte smidig alls.
“Hej, tusenfoting”, sade trollsländan och tittade på honom där han snubblade fram, “är du också lite stel i dag?”
“Ja”, suckade tusenfotingen, “Jag tycks helt ha tappat fotfästet i dessa dagar”.
“Jag träffade nyckelpigan häromdagen”, sade trollsländan, “du vet, han som rör sig så mästerligt till musik! Han kanske kan hjälpa dig med din smidighet “.
Och så kom det sig  att sländan och tusenfotingen viskade i hornet:

“Kära nyckelpiga,
Vet du hur tusenfotingen kan bli vigare igen? Stelhet tar så mycket energi.
Och vet du hur han kan få ett jämnt flyt i sina rörelser i stället för hack och ryck?
Tack på förhand!
Sländan och tusenfotingen “.

Det tog ett tag innan de fick svar men de visste att nyckelpigan var mycket upptagen och ständigt på språng. Men sen hörde de trots allt:

“Hej härliga slända och tusenfoting.
Jag är mycket upptagen med att öva och turnera och i själva verket vet jag det inte  heller.
Jag brukar alltid gå till geparden när jag fastnar.
Mycket kärlek,
Nyckelpigan “.

“O”, sade sländan och tusenfotingen, som vördade geparden och förstod att han skulle kunna veta något om smidighet.
Fåret spatserade förbi och de frågade honom om råd.
“Men du  sätter bara ett ben före det andra ?!”, sade fåren fåraktigt. Först när det gick upp för honom att det fanns ett verkligt problem här, var han genast helt villig att vända sig till geparden, eftersom när någon kan ha ett svar till dig, så ska du bara fråga. Så han förklarade för geparden att tusenfotingen skulle vilja bli uppknuten.
“OK, bra”, sade geparden, “Kom och se mig några gånger, så ska vi göra några övningar och prata om det”.

Efter några fullmånar, frågade fåret tusenfotingen om han nu mjukt kunde sätta det ena benet före det andra.
“Nu kan jag det”, sade tusenfotingen “geparden har lärt mig, hur jag, med goda tankar, kan göra de rätta värderingarna och efter några övningar för att lära mig att verkligen känna det, går det nu ganska väl av sig själv”.
“Så är det”, sa giraffen, som också var på besök, “lite tänkande, lite kännande, rör om i rätt proportioner. Och om det kommer ett ögonblick då det inte fungerar, då går du och frågar någonstans “.

“Ett 5: e ben*”, funderade fåret, som såg att röra sig som något självklart, inget att tänka på, men ett 5: e ben, det var han fortfarande  ute efter, “gäller detta också för ett 5: e ben?”
“Jag antar”, sade giraffen, som inte var helt säker, för när kan man vara helt säker på något “, att detta kan tillhöra undantagen”.

 

*femte ben…
Holländskan har ett talesätt: Jag söker ett får med 5 ben, vilket betyder att du letar efter en person vars talanger är väldigt mångsidiga, och begär en (nästan) omöjlig kombination av färdigheter.

One thought on “KNYTA UPP

  1. I see your page needs some fresh & unique content.

    Writing manually is time consuming, but there is solution for this hard task.

    Just search for: Miftolo’s tools rewriter

Leave a Reply

