VETANDE

This is a translation to Swedish of one of Femmka’s fables. To read it in English at her own blog, click here!

birds

TRÄDGÅRDSSÅNGAREN HADE MYCKET ATT GÖRA. Sopa, städa, sortera, packa, och så vidare.

“Du milde”, sa trollsländan, som flög förbi, “Bara att se dig jobba så hårt, gör mig nervös. Jag gör lite i mitt hus varje dag, aldrig allt på en gång.”
“Men jag åker iväg”, sade trädgårdssångaren, “Det är dags att dra söderut.”
“Javisst, ja”, sa trollsländan, “du är alltid borta på vintern. Vad har du emot vintern?”
“Det är bara det att vi alltid reser iväg”, sade trädgårdssångaren, “det är så vi lever. Och jag måste säga att en gång en höst när jag inte kom iväg, då fick jag uppleva en vinter här. Då visste jag varför vi alltid far iväg.” “Vad är det som är så dåligt med den?” frågade sländan.
“Kylan”, sade trädgårdssångaren “den avskyvärda kylan. Den tar bort all sång och livslust.”
“Å”, sade trollsländan, som inte förstod varför man inte skulle kunna sjunga i kylan, men å andra sidan, sjöng hon aldrig.
“Ska du till Zpanien?” frågade paradisfågeln, som var vittberest efter sina många semestrar. I själva verket var hon borta så ofta, att trollsländan inte visste om hon bodde här eller var här på semester.
“Jag vet inte”, sade trädgårdssångaren, “vad det heter där. Jag far bara dit.”
“Zpanien” förklarade paradisfågeln, “Zpanien är en trevlig varm plats där det ser ut som sommar på vintern. Jag vet några platser med massor av sång och dans.”
“Men det är inte det jag söker”, sade trädgårdssångaren, “Jag vill hellre ha mitt eget lilla näste, hemtrevligt och välbekant.”
“Jamen”, sade paradisfågeln, “lite äventyr är väl kul? Släppa lös det vilda inom sig?”
“Hur tar man sig dit?” frågade giraffen, som gillade att utforska nya saker.
“Enkelt”, sade trädgårdssångaren, glad att uppmärksamheten hade glidit från den flaxande paradisfågeln, “Jag följer mina känslor.”
“Nej”, sade giraffen, “det är inte möjligt. Någpn gång måste du ha lärt dig hur man tar sig dit. Har du kopierat vad andra har gjort?”
“Det också” sade trädgårdssångaren,  “men redan när jag var liten, visste jag det. Jag vet det bara bättre nu.”
“Allt är inlärt,” sa giraffen.
“Nej”, sade trädgårdssångaren, “några saker vet man bara.”
Nå, det var nu något som giraffen inte bara visste.

Leave a Reply

