STÅ TILL TJÄNST

This is a translation to Swedish of a fable by Femmka! To read it in English on her own blog, click here!

Fable23

EN VARM SOMMARDAG FLÖG TROLLSLÄNDAN OMKRING NERE VID SJÖN I SKOGEN.
“Det är så varmt”, sade sländan till fåret som letade efter svalka nära vattnet.
“Ja”, sa fåret och sträckte lättjefullt på sig.
Sländan flög ännu en runda alldeles över vattnet för att kyla av sig så mycket som möjligt.
“Du milde”, sa trollsländan när hon landade nära fåret igen, flåsandes och flämtandes.
“Kan inte andas, så pressande”, sa hon också.
“Jag är glad”, sa fåret, “att jag alltid rakar av min rock på våren”.
“Ja, ja”, sade trollsländan, “du har det ordnat för dig” och upp igen flög hon ännu en runda över vattnet.
Vid middagstid, när solen stod som högst och brände som starkast, svalkade dessa flygturer inte längre av henne. Sländan försökte sova lite i skuggan.
“Usch” suckade hon, “låt mig vila lite. Det är hårt arbete det här heta vädret”.
Då hörde hon att cikadan började chirpa någonstans i närheten. Passionerat, med hjärta och själ och muskler och membran, gjorde han sin musik, en hyllning till solen. Sländan tyckte att den var gäll och överdriven. Det skar i hennes öron.
“Cikada” bad trollsländan, som var för trött för att själv flyga till en annan plats, som hon faktiskt ansåg hade varit artigare, “skulle du kunna göra det någon annanstans?”
“Det här är sommarmusik, det är en värmedans”, försökte cikadan att sälja sig. “Titta, när jag låter mina membran vibrera, kommer det ut ett vackert ljud. Cool, är det inte?”
“Jag förstår det”, sade sländan, “men jag kyler av mig tyst, eller hur? Varför allt högljutt oväsen? ”
Cikadan gav upp, när han blev så missförstådd och flög iväg. Någonstans på avstånd började han igen att frambringa sin musik i all dess glans.
“Var snäll och var lite tystare”, sa en liten röst från en liten håla i marken.
Den här gången tyckte cikadan det var bäst att omedelbart flyga iväg och han sänkte huvudet i sorg.
“Hej, cikada”, sa giraffen.
“Ja, ja, jag ger mig iväg igen”, sa cikadan, och tittade knappt upp.
“Varför?” Frågade giraffen intresserat.
“Iväg”, sa cikadan, “alla störs av min entusiasm”.
“O”, sa giraffen, “då far du säkert till Södra Skogen?”
“Var är Södra Skogen och varför ska jag åka dit?” Frågade cikadan fortfarande ledsen.
“Rakt mot solen”, sa giraffen, “och det finns många där som gör musik som du hela dagen”.
“Verkligen?” Frågade cikadan hoppfullt och lyfte upp huvudet.
“Jag har forskat på det och det är verkligen sant”, sa giraffen.
“Då ger jag mig iväg genast”, sa cikadan, “tack giraff”. Och bort for han, i riktning mot solen.
“Varsågod”, sa giraffen i alla fall och gick vidare, glad att han kunde ha stått cikadan till tjänst med sin forskning och kunskap.

Leave a Reply

