Förståelse

This is a translation to Swedish of one of Femmka’s fables. To read it in English on her own blog click here!

En * efter ett ord betyder att du kan hitta en förklaring under fabeln.

NYCKELPIGAN SATT Fable24
FRAMFÖR SITT HUS.
Det gjorde han knappast någonsin, eftersom han var hemifrån så ofta, resandes för att utföra sin konst: röra sig till musik. Men nu var han hemma och njöt av att sitta på sin bänk i solen. Plötsligt hörde han något surrande. Myggan kom flygande förbi.
“Åh, nej”, tänkte nyckelpigan, “jag tycker så illa om det ljudet. Det kommer bara att sluta med att något sprids om mig som bara är till hälften sant eller inte alls “.
Tidigare brukade han bli störd av det, för det som inte är riktigt, är inte riktigt och borde inte gå runt om i världen som sant. Men å andra sidan finns det inget sätt att reda ut allt igen. Så nu fann han det mest egendomligt, för det som inte är riktigt, är inte riktigt och djuren som inte kände honom skulle nu tro de där märkliga sakerna om honom.
“Varför så arg min?” Sa myggan och viskade i hornet:
“Nyckelpigan sitter framför sitt hus och ser arg ut.
Vem har han grälat med idag?”
“Hej mygga”, sa nyckelpigan, som tyckte det var trevligare att förbli artig, “Jag är inte arg och jag har inte varit i gräl. Jag har en rynka för att jag funderade på något”.
“Ointressant”, sa myggan och flög iväg.
Trollsländan kom flygandes förbi.
……………………………………………………

*5:e ben….
I Nederländerna har man ett talesätt: Jag söker ett får med 5 ben, vilket betyder att du letar efter en person som har många varierande talanger, ovh därmed begär en (nästan) omöjlig kompetenskombination.
Detta nämns först i fabeln EGENART

inspiration…
Den här fabeln inspirerades av artkeln som Wentworth Miller (skådespelare/författare/producent) skrev på sin facebook sida för att tala ut om hur det känns att jagas av paparazzi.
Artkeln heter SNAPSHOT och kan läsas här. Wentworth Miller lade nyligen ned sin personliga sida, men ett Went Arkiv skapades på Facebook, så att alla hans inlägg kan läsas där.

………………………………………………………..

Snart kan du läsa fortsättningen, när Femmkas bok blir publicerad av BoekScout.
Boken kommer att vara tvåspråkig: nederländska-engelska.
Låt oss göra boken till en succé, så kanske förlaget vill publicera den också på svenska.

Följ Femmka på
facebook: Femmka-Reflecties
twitter: @Femmka77
för att få information om bokens födelse

Leave a comment