Att välja

This is a translation to Swedish of one of Femmka’s fables. You can read it in English on her own blog if you click here!

I FLODEN SOM RINNERstingray2
GENOM SKOGEN,
SIMMADE GUPPYN OMKRING.
Stingrockan simmade förbi och hejade på honom.
“Hej”, sade rockan, “Jag är stingrockan. Vem är du?”
“Jag är guppyn”, sade guppyn.
“Trevligt att träffas”, sade rockan, som äntligen lärt sig att hålla igång en konversation.
“OK, då ska jag avslöja detta”, sade guppyn, inspirerad att göra samma sak, “Jag är inkopplad. Faktum är, att jag inte bor här”.
“O”, sade rockan, “Jag bor inte här heller. Jag bor i djupet av havet”.
“Då”, sade guppyn “måste du ha frågat dig själv frågan”.
“Vilken fråga?” frågade stingrockan.
“Jo”, sade guppyn, “vad ramverket är?”
“Exakt”, sade rockan, “hur kom det sig att det djupa vattnet kom in i korallerna? Det stör hela ramen. Det har jag verkligen funderat länge på.” .
“Du kan komma undan”, sade guppyn, “antingen äter du den blå korallen eller den röda. Om du tar den blå, glömmer du, att du någonsin träffat mig och bara förutsätter att när du vill äta, kommer ett fiskstim simmande bara för att du önskar det. Om du äter den röda korallen, då jag ska visa dig hur djupt det djupa vattnet verkligen är “.
Stingrockan funderade. Medan han tänkte, flög duvan förbi.
“Jag måste gå”, sade guppyn, “Jag vill träffa duvan. Jag tror att han är Den Utvalde”.
“Vilken?” frågade rockan.
“Välj”, sade guppyn, “du måste välja. Då kommer du att veta “.
Giraffen spatserade eftertänksamt längs vattnet. Han såg det hela och undrade vad det var som han såg. Därmed hade en ny fråga dykt upp, och han hade redan en hel del av dem; även den frågan. Han hoppades alltid på logiska svar. Ett sådant svar som är det enda som återstår när allt har klassificerats, verifierats eller vederlagts. Då behövde du inte  välja, då visste du. Men sällan blev han klar med klassificeringen, verifieringen och vederläggningen. Alltid kom det upp nya aspekter.
“Välj”, hade guppyn sagt, “när du väljer, kommer du att veta”.

Om du tycker det är svårt att förstå vad guppyn säger, kan du titta på de här video-snuttarna för att förstå vad som inspirerade mig.
Klicka här
Klicka här
och det ovan inspirerades av
Klicka
här

Leave a comment