OMRÖSTNING

This is a translation of a fable by Femmka. To read it in English on her own blog, click here!

DET VAR EN vårdag Lion

och djuren hade samlats för en trevlig sammankomst på den stora gläntan i skogen. Hur det började, mindes de inte efteråt, men de började prata om organisationen av djurens skog och om den inte kunde  bli bättre.
“Det förefaller mig det bästa”, sade gåsen, “om alla  flyger i formation.”
“Är du galen”, sade spoven,  “kors och tvärs, det är mycket roligare.”
“En måste vara boss”, sade vargen, “det är uppenbart.”
“Var inte dum”, sade sillen “, när vi simmar i stim är vi alla lika. Man ser till att man inte stöter mot varandra och i övrigt låter man varandra vara i fred. ”
“Men hallå där,” sade hästen “, ni håller varandra rena, eller hur?”
“Exakt”, sade papegojan och schimpansen “, annars skulle allt bli väldigt smutsigt.”
“Men”, sa myran, “Jag vill kunna känna doften av var våra scouter har gått, annars kommer vår armé att marschera i helt fel riktning.”
Ugglan hörde hur diskussionen gick fram och tillbaka, och tyckte att det inte gick att komma längre.
“Jag tycker,” sade ugglan, “att vi måste komma överens om en grundläggande uppsättning regler, så alla vet “var han står. ”
“En grupp”, ylade vargen högt.
“En flock” trumpetade gåsen ännu högre.
“En hjord”, ropade några djur så högt de kunde.
“En svärm”, surrade biet och försökte överrösta tumultet.
“Inget av detta”, skrek orangutangen, “jag lever ensam. Jag svingar från trädtopp till trädtopp, och det fungerar inte om man gör det i  grupp. ”
“Ensam”, sade också tigern, “naturligtvis sköter jag mitt  revir på egen hand.”
“Men vi skulle kunna dela, eller hur?”, sade lejonet “, som vi gör i vår klan. Vi bryr oss om varandra och delar på bytet. ”
Lejonet hade länge hållit tyst, men nu ville han säga några kloka ord.
“Jag föreslår att vi gör en omröstning bland djuren. Ni tänker alla på och diskuterar saken. Efter nästa fullmåne möts vi här igen och alla kan uttrycka sin åsikt. ”
“Du menar”, sade ugglan, “att alla säger ja eller nej till dig som kung som låter oss leva i en klan?”
“Ja”, sade lejonet, “det var en bra sammanfattning.”
Livligt pladdrande och käbblande skildes djuren åt.
Giraffen gick iväg med långa eftertänksamma steg för att låta allt sjunka in. Han ville komma till en genomtänkt åsikt.
“Men”, tänkte han sedan, “om jag i det ögonblicket får säga ja eller nej, hur kan jag då uttrycka min åsikt?”

Leave a Reply

